عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دانلود در ادامه ی مطلب

http://p30upload.com/download.php?filename=1322406604_-www.sanati-naghshe.persianblog.ir.doc



:: بازدید از این مطلب : 706
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : mehdi
ت : جمعه 30 دی 1390

از لینک یر دانلود شود

 



:: بازدید از این مطلب : 551
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
ن : mehdi
ت : جمعه 30 دی 1390

دانلود در ادامه ی مطلب

http://s2.picofile.com/file/7182541498/telet.docx.html



:: بازدید از این مطلب : 636
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : mehdi
ت : جمعه 30 دی 1390

مشاهده یادداشت خصوصی



:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : mehdi
ت : جمعه 30 دی 1390

دانلود در ادامه مطلب

 

http://p30upload.com/download.php?filename=1324555061_.pdf



:: بازدید از این مطلب : 602
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
ن : mehdi
ت : جمعه 30 دی 1390

دانلو از لینک زیر

http://p30upload.com/download.php?filename=1324555957_-CNG.pdf



:: بازدید از این مطلب : 645
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : mehdi
ت : جمعه 30 دی 1390

چرخ دنده چیست...؟

از آن زمان که انسان به وجود انرژی های نهفته در طبیعت مانند آب و باد پی برد به دنبال راه حلی برای انتقال و استفاده از آن بوده است . انسان های نخستین از وسایلی همچون چرخ ، ریسمان ، سطح شیبدار ، غلتک و ... برای این منظور استفاده می کرده اند اما با گذشت زمان و ظهور انواع مختلفی از انرژی لزوم ابزار جدید انتقال و تبدیل انرژی بیشتر حس شد .

با تکامل انقلاب صنعتی استفاده از چرخ های دندانه دار برای ایجاد درگیری و رانش قطعی ، ضمن حفظ نسبت سرعت ثابت رواج یافت که تحت اعمال بارهای حتی اندک لغزش داشته و لذا نسبت سرعت زاویه ای بین دو غلطک تغییر می یافت .

چرخ دنده ها یکی از بهترین گزینه ها برای انتقال حرکت مکانیکی دورانی با تماس و بدون لغزش هستند که از دیرباز نقش مهمی در صنعت داشته است . توانایی تغییر سرعت ، گشتاورهای پیچشی ، انتقال حرکت از محوری به محور دیگر ، تغییر زاویه محورها همراه با انتقال حرکت و به طور کلی انتقال نیرو با سرعت  ، اندازه و جهت دلخواه از مزیت های استثنایی این وسیله است .تنوع اندازه و طرح نیز در کاربرد چرخ دنده ها بسیار زیاد است . از چرخ دنده های بسیار کوچک در ساعت های مچی آنالوگ ، تا چرخ دنده های بسیار بزرگ در موتور کشتی های غول پیکر . این همه کاربرد متنوع و حساس نمایانگر اهمیت نقش بدون رقیب آنها در زندگی و صنعت است . امروزه در علم مکانیک چرخ دنده ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند چنانکه در رشته های دانشگاهی این علم مباحث مستقلی را به خود اختصاص داده است . مسلماً شناخت و آگاهی کامل از شکل هندسی ، روابط سینماتیکی ، تحلیل نیرو ها و گشتاورهای وارد بر انواع چرخ دنده ها برای طراحی و ساخت یک قطعه صنعتی امری اجتناب ناپذیر است.

چرخ دنده ها قطعاتی از اجزای ماشین هستندکه میتواند فلزی یا غیر فلزی باشد که در سطوح های خاص آنها دنده هایی برای درگیری , حرکت ودر نتیجه انتقال نیرو ایجاد شده است در حقیقت چرخ دنده ها , چرخ های اصطکاکی تکامل یافته ای هستند که برای جلوگیری از لغزش و اطمینان از یکنواختی حرکت نسبی دندانه به آنها اضافه شده است. چرخ دنده ها برای انتقال قدرت بکار می روند مانند گیربکس ماشین و غالب دستگاه های صنعتی  و در بعضی موارد برای کنترل بکار می روند . چرخ دنده ها در بسیاری از وسایل مکا نیکی استفاده می شوند .آنها کارهای متفاوت بسیاری انجام می دهند ولی مهمترین آن کاهش دنده در تجهیزات موتوری است . این نقشی کلیدی است زیرا اغلب یک موتور کوچک چرخان با سرعت زیاد می تواند قدرت کافی برای وسیله را تولید کند ولی گشتاور کافی را نمی‌تواند. بعنوان مثال پیچ گوشتی الکتریکی دنده کاهشی بسیار بزرگی دارد زیرا که نیاز به گشتاور پیچشی زیادی برای پیچاندن پیچ دارد . ولی موتور فقط مقدار کمی گشتاور در سرعت بالا تولید می کند .با دنده کاهشی سرعت خروجی کاهش اما گشتاور افزایش می یابد . کار دیگری که چرخ دنده ها انجام می دهند تنظیم کردن جهت چرخش است . بعنوان نمونه در دیفرانسیل بین چرخ های عقب اتومبیل شما قدرت بوسیله میل محوری که به مرکز اتومبیل متصل است منتقل می شود و دیفرانسیل باید ۹۰ درجه نیرو را بچرخاند تا در چرخها بکار برد.



:: بازدید از این مطلب : 637
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : mehdi
ت : جمعه 30 دی 1390

معرفی و تاریخچه نقشه کشی صنعتی :

 

دیرینه نقشه کشی صنعتی بسیار کهن است تاریخ نقشه کشی صنعتی  را میتوان در قرون بسیار دور حتی قبل از میلاد بر روی دیواره ها وسنگ نوشته ها و غارها جستجو کرد آن زمانی که انسانها برای ابراز افکار خود در کنار نقاشی از آداب و رسوم  زندگی خود ,تصویرهایی از وسایل زندگی میکشیدند . قرن ها بعد لئوناردو داوینچی قبل ازعملی کردن ایده ها و افکارش ابتدا از آن تصاویر سه بعدی و نماهایی به صورت کروکی تهیه میکرد این روال با تقلید دیگر مهندسین تا قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی ادامه داشت و درقرن 16و 17 کلیه سفارشات صنعتی کارخانه ها با نقشه صنعتی انجام میشد این نقشه ها شباهت زیادی با نقشه های امروزی داشتند ولی فاقد مقیاس بودند تا در سال 1798گاسپارد مونژ مهندس فراسوی هندسه ترسیمی را اختراع کرد وپایه گذار نقشه کشی صنعتی مدرن امروزی شد.هندسه ترسیمی در قرن19 تکامل یافت تا امروز که کلیه نقشه ها بر اساس این قائده رسم میگردد. نقشه کشی صنعتی از اساسی ترین پایه های صنعت است و از آنجایی که درجامعه صنعت ؛ به عنوان زبان و تنها راه ایجاد ارتباط بین سطوح گوناگون شاخه های مختلف صنعت در گستره ای بدون مرز و محدودیت میباشد , میتوان نقشه کشی صنعتی را دراولویت ترین معیار برای سنجش هر شخص وابسته ای به صنعت در جایگاه وطبقه مختص به خود دانست . به گونه ای که دانستن زبان صنعت برای هر کاروز و یا مهندس و طراح  که در صنعت فعالیت دارد واجب است تا بتواند دانش خود را در شعاعی بدون محدودیت مکانی ابراز کند . لازم به ذکر است که متخصص نقشه کشی صنعتی نیز باید به شاخه های مختلف صنعت اشراف پیدا کند و این امریست که علاوه بر تلاش برای دستیابی به آن عطش روز افزون دانستن را میطلبد.


:: بازدید از این مطلب : 446
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
ن : mehdi
ت : جمعه 30 دی 1390

 استاندارد مدل یا قانونی است که موارد مشابه باید مطابق یادر مقایسه با آن ساخته شوند و هر کشور غالبا از استاندارد و مدل مخصوص به خود استفاده میکند که برخی از آنها به شرح زیر است :

 

نام کشور

نماد

نام کشور

نماد

ج . ا . ایران

ISRI

فرانسه

AIR / NF

ایتالیا

UNI

کانادا

CSA / DEF

استرالیا

AS / ADS

هندوستان

IS

اتریش

ONORM

فنلاند

SFS

اسلواکی

STN

ژاپن

JIS

آلمان

DIN / SEW / WNR

مکزیک

NOM

انگلستان

BS / DEF

هلند

NEN

آفریقای جنوبی

SABS

نروژ

NS

اسپانیا

UNE

لهستان

PN

بلژیک

NBN

رومانی

STAS

بلغارستان

BDS

روسیه

GOST

برزیل

ABNT

دانمارک

DS

ترکیه

TS

سوئد

MNC / SIS

چک

CSN

سوئیس

SN / VSM

چین

GB / YB

یوگوسلاوی

JUS

قاره اروپا

EN / EURONORM

استاندارد جهانی

ISO / COMECO

ایالات متحده امریکا

ACI / AISI / AMS / ANSI / API / ASME / ASTM / AWS / FEDERAL / MILITARY / SAE / UNS



:: بازدید از این مطلب : 624
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
ن : mehdi
ت : جمعه 30 دی 1390

وسایل نقشه کشی  :

تخته رسم :وسیله ای است که از ضروری ترین وسایل رسم به شمار میرود که بعد چسباندن یا قرار دادن کاغذ در گیره مخصوص و سوار کردن خط کش Tبر روی آن کاربر توانایی ترسیم  خطوط دقیق و منظم را پیدا می کند

تخته رسم

 گونیا : این وسیله که از مواد شفاف و در ضخامت های پایین ساخته میشود بیشتر در انواع  مثلث های 30و45و60درجه موجود میباشد که برای ترسیم خطوط مستقیم و خطوط با زوایای  مورد نظر  کاربرد دارد .

 

گونیای ۴۵ درجه

گونیای 45

گونیای ۳۰-۶۰

 گونیای ۳۰-۶۰

پرگار و متعلقات :برای ترسیم دایره وکمان یا منحنی که قسمتی از دایره باشد و یا تقسیم و انتقال خطوط , با بهره گیری ازاتود و یا راپید از پرگار و متعلقات استفاده میشود .

پرگار رسم و پرگار برش

 مداد : برای ترسیم خطوط , علائم ,منحنی , اعداد , رسم اشکال , خطوط منحنی و... کاربرد دارد که در 3گروه اصلی تولید میشود : مداد با مشخصه B را مدادهای پر رنگ و مداد با مشخصه Hرا مداد کم رنگ میخوانند و گروهی که از تلفیق این دو گروه بوجود آمده را با مشخصه HBیاF نمایش داده و به مدادهای متوسط اطلاق می شود .

مداد
 

 راپید : در ضخامت های مختلفی در نوک تولید میشود که به راپید توانایی رسم خطوط با ضخامت های مطابق استاندارد های تعریف شده را می دهد . توصیه میشود از راپید بجای قلم ها استفده شود تا خطوط با نزدیکی و خطای کمتر  نسبت به استاندارد رسم شود .

 

 

اتود :وسیله است که با مغزی تغذیه شده و کار تراشیدن مداد را حذف گردانده امروزه از اتود  به جای قلم بسیار استفاده می کنند

شابلن ها : برای بالا بردن سرعت نقشه کشی و افزایش زیبایی استفاده می شود . و در انواع گوناگون با کاربرد در رسم های مختلف تولید مشود که از بین آنها میتوان به شابلون : دایره , بیضی 30درجه,بیضی 45درجه, شابلون اعداد و حروف ,شابلون اشکال ,و ... اشاره داشت .

 

نقاله :از نقاله برای اصلاح و تشخیص و تعیین زوایای مختلف  استفاده می شودنقاله ۳۶۰ درجه.

 

 

اشل :نوعی خط کش است با مقطع تقریبا مثلثی که مقیاس ها بر روی لبه های آن درج شده و برای تبدیل مقیاس کاربرد دارد



:: بازدید از این مطلب : 1428
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
ن : mehdi
ت : جمعه 30 دی 1390
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentAvator->
<-CommentAuthor-> در تاریخ : <-CommentDate-> - - گفته است :
<-CommentContent->

<-CommentPage->